Facerea 18 este unul dintre cele mai misterioase episoade ale Vechiului Testament. Avraam, părintele credinței, primește la stejarul Mamvri vizita a trei Oaspeți cerești. Cine sunt acești Oaspeți? Sunt îngeri? Este o teofanie – adică o apariție a lui Dumnezeu? Sau poate este chiar o prefigurare a Sfintei Treimi? În acest articol explorăm învățătura Bisericii Ortodoxe și interpretările Sfinților Părinți despre această întâlnire enigmatică.
1. Relatarea biblică – Facerea 18:1-3
„Și i S-a arătat Domnul lui Avraam la stejarul Mamvri… Și a ridicat ochii săi și a privit, și iată trei bărbați stăteau în fața lui. Și văzându-i, a alergat înaintea lor…”
Interesant este faptul că Domnul este menționat în singular, dar apar trei persoane. Această dublă exprimare a intrigat teologi și exegeți de secole.
2. Tradiția ortodoxă – O întâlnire cu Dumnezeu Însuși
În tradiția ortodoxă, majoritatea Sfinților Părinți consideră că acești trei Oaspeți sunt o teofanie, adică o arătare a lui Dumnezeu înainte de Întruparea lui Hristos. Sfântul Ioan Gură de Aur explică faptul că Domnul i s-a arătat lui Avraam în chip simbolic prin cei trei bărbați.
„Trei s-au arătat, dar glasul era unul. Erau în chipul Sfintei Treimi, dar nu ca o descoperire deplină a Ei.”
Aceasta este prima prefigurare a Sfintei Treimi în Vechiul Testament – Dumnezeu Cel Unul în ființă și întreit în Persoane.
3. Iconografia ortodoxă – Icoana Sfintei Treimi a lui Rubliov
În tradiția ortodoxă, icoana Sfintei Treimi a Sfântului Andrei Rubliov (sec. XV) este reprezentarea clasică a acestei scene. Cei trei Oaspeți sunt zugrăviți ca îngeri identici, stând la masă sub stejarul Mamvri. În mâinile lor țin un potir – simbol profetic al Jertfei lui Hristos.
Icoana sugerează unitatea și iubirea eternă dintre cele trei Persoane ale Sfintei Treimi. Deși icoana nu este o „fotografie” a evenimentului, ea exprimă taina nevăzută a lui Dumnezeu.
4. Alte interpretări patristice
Sfântul Ambrozie al Milanului scrie:
„Avraam a văzut pe Dumnezeu, dar a vorbit cu trei. Această arătare arată taina Treimii, ascunsă până la venirea Cuvântului.”
Origen adaugă:
„Cei trei bărbați arată că Dumnezeu se descoperă treptat omului. Nu ca trei dumnezei, ci ca o singură ființă, întreită în comuniune.”
Unii Sfinți Părinți, precum Sfântul Efrem Sirul, consideră că cei trei Oaspeți sunt îngeri, însă trimiși special de Dumnezeu pentru a-l binecuvânta pe Avraam.

5. Legătura cu Evanghelia și Hristos
Episodul de la Mamvri nu este doar o simplă „vizită”, ci și o prefigurare a Întrupării. Cei trei Oaspeți îi vestesc lui Avraam nașterea fiului său, Isaac, un simbol al Nașterii Mântuitorului. Aici se arată că Dumnezeu intervine în istoria omenirii pentru mântuire.
Mai mult, Avraam pregătește o masă – imagine care va fi regăsită și în Euharistia Noului Testament, unde Dumnezeu Se oferă pe Sine în Jertfa de pe Cruce.
6. Mesajul tainic pentru noi
Întâlnirea lui Avraam cu cei trei Oaspeți ne învață despre ospitalitate, smerenie și comuniune cu Dumnezeu. Avraam aleargă înaintea lor și îi primește cu bucurie, devenind „gazda” lui Dumnezeu.
În tradiția ortodoxă, această scenă este văzută ca un apel la deschiderea inimii față de Dumnezeu și față de aproapele.
Cei trei Oaspeți de la stejarul Mamvri sunt mai mult decât o simplă apariție biblică: sunt un mister viu despre Dumnezeul Treimic care Se descoperă omului pas cu pas. Este o icoană a iubirii divine și o chemare la unitate și ospitalitate.
🙏 „Fericiți cei curați cu inima, căci aceia vor vedea pe Dumnezeu” (Matei 5:8).